torsdag 4 oktober 2012

Det hela började som en riktig skithelg. Hela veckan hade bara varit stress, stress, stress, och istället för att ta det lugnt i helgen hade jag läxor, prov och skoluppgifter att plugga på. Situation blev inte bättre av att min mor blev kanonförkyld. Det är bara vi två i familjen, så jag fick sköta lägenheten själv i några dagar. Att ta hand om en sjuk familjemedlem är mer av en självklarhet än en god gärning, men det blev fortfarande bättre än allting annat jag tänkt använda till uppgiften.

Köket var egentligen det enda som behövde städning – jag diskade, rengjorde spisen och bänkarna och sopade golvet. När allt var klart och den rena disken tog sin plats i skåpet var det dags för nästa steg. 

Då jag är rent ut usel på att laga mat blev det mest godsaker som inskaffades, bortsett från det mest nödvändiga såsom mjölk, ägg och bröd. Men laxmackor och Coca-Cola kan ändå vara rätt bra till filmen, och vad ska man mer göra när man är sjuk?



Mor blev frisk efter fyra dagar, så man kan säga att min ”goda gärning” tog ett tag. Det blev ingen överraskning, då min mamma liksom mig själv betraktade det som en självklarthet, men hon var tacksam förstås. Uppgiften handlade inte heller om att förändra världen, så det här fick duga. Den här gången.

//Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar