måndag 1 oktober 2012

Uppdrag 1 – Hemma

Middag till pappa och storebror


Varje dag, varannan vecka när min pappa kommer hem från jobbet, ställer han sig och lagar mat till mig och min storebror. Det var en onsdag och jag hade ändå ingen träning efter skolan så jag sa till pappa att idag kan jag laga mat!







När jag kom hem började jag leta efter recept i kokböcker och på internet. Maträtten fick inte vara för svår men ändå god och vällagad. Jag kom in på ett recept på en sida med klyftpotatis och kyckling. Gott, tänkte jag och scrollade ned. Ju mer jag läste, desto mer komplicerat verkade det vara, så jag bytte ut kycklingen mot köttfärsbiffar för att göra det enklare.












 Så iväg till affären för att köpa de sista ingredienserna. När jag sedan kom hem började jag skära potatisen och morötterna i klyftor. När dessa hade lagts på en plåt med olja, oregano och lite salt strödda över sig, var det dags för biffarna. När jag precis lagt i den första biffen i stekpannan, öppnades dörren och pappa klev in. Shit, han var tidig!















Vad gott det luktar, sade han och stack in huvudet i köket. Pappa fick sätta sig i soffan så länge med ett glas vin och lite chips och jag fortsatte.

En kvart senare var maten äntligen klar. Köttfärsbiffar med klyftpotatis och fetaostsås. Mums!





Jag tror att pappa blev glad att jag tog på mig ansvaret att laga middag och att han kom hem till dukat bord, plus att maten var god!


Det kändes bra att få hjälpa till hemma och känna att man underlättade lite grann för någon, i mitt fall pappa.

//Alva



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar